Το Lifo αφιερώνει (κι’ αυτό, γιατί άραγε;) ένα άρθρο του για τα Τρίκαλα. Υποστηρίζει ότι υπάρχουν 5 λόγοι που κάνουν την πόλη μας μια «σούπερ σύγχρονη Ευρωπαϊκή πόλη» και απογειώνει την υπερηφάνεια μας σαν Τρικαλινούς.

Τα 5 σημεία στα οποία αναφέρεται είναι τα εξής:

  1. Ο αντικαπνιστικός νόμος
  2. Η ευρυζωνικότητα
  3. Ο ποδηλατόδρομος
  4. Ο έξυπνος τρόπος που κρύβονται τα σκουπίδια
  5. και μαντέψτε…. Το λεωφορείο χωρίς οδηγό

Απολαύστε:

Τρίκαλα! Η πόλη του Ασκληπιού και του Ληθαίου ποταμού, η γενέτειρα του Βασίλη Τσιτσάνη και του Δημήτρη Μητροπάνου, η πόλη με τον διάσημο Μύλο των Ξωτικών. Η πόλη που έχει καταφέρει να είναι πιο έξυπνη απ’ όλες τις άλλες της Ελλάδας.

Τα τελευταία 10 χρόνια στην καρδιά του θεσσαλικού κάμπου χτίζεται, με πολλή δουλειά και γενναίες αποφάσεις σχεδόν απ’ όλες τις δημοτικές αρχές, ένα σπουδαίο ψηφιακό παρόν που εμπνέει ήδη ολόκληρες χώρες της Ευρώπης.

Παρακάτω συγκεντρώσαμε όλους εκείνους τους λόγους για τους οποίους τα Τρίκαλα ξεχωρίζουν – με διαφορά.

1. Αντικαπνιστικός Νόμος

Πίστευες ποτέ ότι θα υπάρξει μια πόλη στην Ελλάδα η οποία θα εφάρμοζε πλήρως τον αντικαπνιστικό νόμο; Μην μπαίνεις στον κόπο να απαντήσεις, γνωρίζω ήδη τι θα πεις. Άσε με όμως να σε διαψεύσω γιατί τα Τρίκαλα «έκοψαν» το κάπνισμα από τις 20 Νοεμβρίου του 2017. Αυτή η πολύ σημαντική ημέρα για την υγεία των Τρικαλινών ξεκίνησε με εκστρατεία ενημέρωσης όλων των πολιτών, φορέων καταστηματαρχών σχετικά με την απόφαση του Δήμου Τρικκαίων για την εφαρμογή του νόμου. Μια απόφαση την οποία στήριξαν συλλογικά όχι μόνο οι καταστηματάρχες αλλά και φορείς όπως η Αστυνομική Διεύθυνση, το ΣΕΦΑΑ Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, το ιατρείο Διακοπής Καπνίσματος, το Νοσοκομείο Τρικάλων, το Κέντρο Κοινωνικής Παρέμβασης και Ομάδα Εθελοντών Τρικάλων!

 

Βέβαια υπάρχουν και αρκετοί Τρικαλινοί καπνιστές που διαμαρτύρονται για την εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου στα μαγαζιά καθώς είναι αναγκασμένοι να βγαίνουν στον εξωτερικό χώρο.

Τελούμε υπό διωγμό παντού, μας αντιμετωπίζουν σαν μιάσματα και είμαστε αναγκασμένοι να τρώμε όλο το κρύο. Θα ήταν καλύτερα, ο νόμος να εφαρμοζόταν από την άνοιξη που θα μπορεί άλλος να κάθεται πιο εύκολα έξω και όχι μέσα στον χειμώνα

Τα πρώτα δύο πρόστιμα πάντως που επιβλήθηκαν ήταν για τις τσιγαροθήκες που βρέθηκαν εντός των καταστημάτων, ενώ δεν εντοπίστηκαν πελάτες καπνιστές, για τους οποίους ο Νόμος προβλέπει πρόστιμο 50 ευρώ. Σε περίπτωση, δε, που το ίδιο κατάστημα υποπέσει σε δεύτερη παράβαση, προβλέπεται συνεχής διπλασιασμός του πρώτου προστίμου μέχρι και τις πέντε παραβάσεις, φτάνοντας ακόμη και στην αφαίρεση της αδείας του καταστήματος.

Να σημειωθεί ότι στη λίστα της απαγόρευσης του καπνίσματος έχουν ήδη ενταχθεί 39 καταστήματα, όπως καφετέριες, μπαρ, ταβέρνες και εστιατόρια, ενώ την ίδια στιγμή ο Δήμος Τρικκαίων ανακοίνωσε την επέκταση του μέτρου σε Τοπικές Κοινότητες και όχι μόνο στην πόλη, ξεκινώντας από το Μεγαλοχώρι και το Μεγάλο Κεφαλόβρυσο με διανομή φυλλαδίων αλλά και παράλληλες δράσεις ιατρικού χαρακτήρα.

2. Ευρυζωνικότητα

Η θεσσαλική πόλη κατέχει επάξια, ήδη από το 2008 (!!!!), τα σκήπτρα της πρώτης ψηφιακής πόλης στην Ελλάδα αφού παρέχει σ΄ όλους τους πολίτες και τους επισκέπτες της δωρεάν ασύρματο Ιντερνετ, δίνει τη δυνατότητα στους δημότες να επιλέγουν τα θέματα που θα συζητηθούν στο δημοτικό συμβούλιο και να συμμετέχουν online στις συνεδριάσεις του ενώ παρέχει υπηρεσίες τηλεπρόνοιας και εφαρμόζει σύστημα διαχείρισης παραπόνων, στο πλαίσιο του οποίου οι πολίτες ενημερώνονται άμεσα για τον χρόνο διεκπεραίωσης των αιτημάτων τους. Κι όλα αυτά συμβαίνουν τα τελευταία 10 χρόνια.

Το επίτευγμα αυτό χαρακτηρίζεται ως «μικρό θαύμα» ειδικά αν αναλογιστούμε την πολύ χαμηλή θέση της Ελλάδας στην Ε.Ε. σχετικά με την ευρυζωνικότητα και την παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών στους πολίτες (μόνο το 9,1% των δήμων να διαθέτουν τις ανάλογες υποδομές). Μάλιστα τα Τρίκαλα γίνονται η πρώτη πόλη της Ελλάδας που θα υποδεχθεί, πιλοτικά, τις απίστευτες ταχύτητες 5G  του δικτύου ίντερνετ.

Τι συμβαίνει σήμερα στα «e-Trikala»:

  • Από το 2005 λειτουργεί δημοτικό ασύρματο δίκτυο Ιντερνετ, που καλύπτει το σύνολο της πόλης. Εξυπηρετούνται 6.000 νοικοκυριά από 14 κόμβους.
  • Όλες οι υπηρεσίες της πόλης είναι συνδεδεμένες μέσω ενός υπερσύγχρονου δικτύου οπτικών ινών (μήκους 28,5 χλμ.).
  • Λειτουργεί το διυπηρεσιακό πρόγραμμα «Δημοσθένης», που στόχο έχει την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών όσον αφορά σε λειτουργικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Μέσω ειδικής τηλεφωνικής γραμμής ή μέσω Ιντερνετ, ο κόσμος αναφέρει τυχόν παράπονα. Αυτομάτως το μήνυμα στέλνεται στην κατάλληλη υπηρεσία, η οποία ενημερώνει τον πολίτη για το πότε ακριβώς θα λυθεί το πρόβλημα. Αυτό αφενός καταργεί το ρουσφέτι, αλλά διευκολύνει και τις υπηρεσίες. Ήδη το 75% των αιτημάτων διεκπεραιώνεται εντός 48 ωρών.
  • Το σύστημα διακυβέρνησης στον Δήμο Τρικκαίων είναι η… ηλεκτρονική δημοκρατία. Μέσω ειδικής ιστοσελίδας, οι πολίτες ψηφίζουν για τα θέματα της ατζέντας του δημοτικού συμβουλίου και έχουν τη δυνατότητα επέμβασης στις συνεδριάσεις του.
  • Oλοκληρωμένο δίκτυο Τηλε–πρόνοιας, χρησιμοποιώντας υποδομές τηλεφροντίδας και τηλεϊατρικής για τη παροχή υπηρεσιών υποστήριξης στις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες. Ο πολίτης, τοποθετώντας στο σώμα του τη συσκευή και απλά με το πάτημα ενός κουμπιού μπορεί να καταγράφει τα βιολογικά σήματά του, τα οποία αυτόματα μεταφέρονται ενσύρματα στο κέντρο τηλεπρόνοιας ή ασύρματα με τη βοήθεια του «έξυπνου» κινητού τηλεφώνου είτε στο κέντρο τηλεπρόνοιας ή σε άλλο αποδέκτη επιλογής του

3. Ποδηλατόδρομος

Είχα ακούσει ότι στα Τρίκαλα μπορείς να μετακινηθείς με το ποδήλατο χωρίς κανέναν απολύτως φόβο αλλά αυτό που αντίκρισα όταν τα επισκέφθηκα δεν το περίμενα! Στα Τρίκαλα σχεδόν όλοι είναι ποδηλάτες (ή έστω αυτή η εντύπωση σου δίνεται από τον όγκο των πολιτών που μετακινούνται μ’ αυτά). Το ακόμα πιο εκπληκτικό είναι πως όλοι χαίρουν απόλυτου οδικού σεβασμού από τους υπόλοιπους. Ψάχνοντας περισσότερο βρήκα ότι τα Τρίκαλα διαθέτουν τον μεγαλύτερο ποδηλατόδρομο της Ελλάδας και σαν δήμος μετράει τουλάχιστον 30.000 ποδήλατα (7 στους 10 κατοίκους για τις καθημερινές τους μετακινήσεις χρησιμοποιούν το ποδήλατο). Για να βγουν αυτά τα νούμερα, σπουδαίο ρόλο παίζει και η ενοικίαση δημοτικών ποδηλάτων προς κατοίκους και επισκέπτες, μια δυνατότητα που ο Δήμος Τρικκαίων «έφερε» πολύ νωρίς.

Τον Απρίλιο του 2017 μάλιστα ο κεντρικός ποδηλατόδρομος των Τρικάλων βάφτηκε κόκκινος, ώστε να διαχωριστεί καθαρά από τον υπόλοιπο δρόμο. Η βαφή είναι ειδική, για μεγαλύτερη ανθεκτικότητα, ενώ γίνεται τεράστια προσπάθεια για τη διαφύλαξη του ποδηλατόδρομου και την ασφάλεια των ποδηλατών.

 

4. Σκουπίδια

Από τον Ιούνιο του 2017 και σε αρκετά σημεία στο κέντρο της πόλης, όπου υπάρχουν μαζεμένοι κάδοι σκουπιδιών και ανακύκλωσης, ο Δήμος Τρικκαίων, σκέφθηκε άλλη μια πολύ ωραία λύση, ώστε να κρύψει το άσχημο θέαμα των κάδων. Τι έκανε; Τοποθέτησε καλαίσθητους ξύλινους φράκτες, οι οποίοι ανοίγουν και ξανακλείνουν. Η νέα πρωτότυπη αυτή ενέργεια, που συνιστά τη νέα μόδα με τα σκουπίδια στα Τρίκαλα, θα επεκταθεί και σε άλλα σημεία, όπου υπάρχουν κάδοι στα Τρίκαλα και είμαστε σίγουροι πως ανάλογες κινήσεις θα κάνουν και άλλες πόλεις ανά την Ελλάδα.

 

5. Λεωφορείο χωρίς οδήγο

Στα Τρίκαλα συνέβη και η πιο επιτυχημένη στον κόσμο πιλοτική χρήση αστικών λεωφορείων χωρίς οδηγό! Τα λεωφορεία που κυκλοφόρησαν στους δρόμους των Τρικάλων από τα τέλη Σεπτεμβρίου του 2016 έως και το Μάρτιο του 2017 πραγματοποίησε συνολικά 1.490 δρομολόγια, διανύοντας 3.580 χιλιόμετρα και μεταφέροντας 12.138 επιβάτες. Τα τέσσερα λεωφορεία (συν δύο εφεδρικά) κυκλοφορούσαν έξι ημέρες (Τρίτη έως Κυριακή), δώδεκα ώρες την ημέρα, ενώ είχε προγραμματιστεί να εκτελούν τακτικά και έκτακτα δρομολόγια μέσω των δύο γραμμών (μπλε και κόκκινη).

Το όχημα κυκλοφόρησε μέσα στον αστικό ιστό σε αντίθεση με τις υπόλοιπες περιοχές (Μιλάνο-Ιταλία, Λεόν-Ισπανία, Λα Ροσέλ-Γαλλία και Βαντάα-Φινλανδία) που συμμετέχουν στο πρόγραμμα CityMobil2 και δρομολόγησαν τα οχήματα σε προστατευμένο περιβάλλον. Στην Ιταλία τα εν λόγω λεωφορεία κινήθηκαν σε παραλιακό πεζόδρομο, ενώ στην πόλη Λα Ροσέλ της Γαλλίας κυκλοφόρησαν σε μεγάλη προκυμαία της περιοχής. Στο πλαίσιο του παγκόσμιου αυτού προγράμματος, ακόμη και η αντίδραση του κοινού αποτέλεσε αντικείμενο μελέτης, καθώς ερευνητές του Πανεπιστημίου Λιντς ήταν παρόντες προκειμένου να καταγράψουν την αλληλεπίδραση πεζών και οχημάτων με τα λεωφορεία χωρίς οδηγό.